Update maart 2021:
De bouw van het model ligt een tijdje stil. Een burn-out was daar de oorzaak van.
Achter de schermen ben ik voorzichtig bezig met het oplossen van technische problemen in het bewegingswerk van het model van de brug. Dat vordert langzaam maar zeker. Zodra ik genoeg heb om te laten zien post ik weer op de site.
Inmiddels ben ik begonnen met de voorbereidingen voor de bouw van het model van de Eisenbahnbrücke Oldenburg.
In oktober 2013 heb ik een bezoek gebracht aan de originele brug in Oldenburg (Noord-Duitsland). Daar heb ik een uitgebreide rondleiding over de brug gekregen, compleet met uitgebreide uitleg over de werking van dit type brug.
Ik kreeg een paar tekeningen van de brug mee zodat ik de verhoudingen kan bepalen. Ik kreeg ook veel fotomateriaal mee van de bouw van het origineel. Toch handig voor de bouw van het model en leuk om de achtergrond van het origineel te weten.
Zelf heb ik veel foto’s gemaakt zodat ik thuis de details weer terug kan halen. Ik heb honderden foto’s gemaakt en toch bleek dat niet genoeg te zijn.
De ontvangen tekeningen en de foto’s samen vormen de basis voor de modelbouwtekeningen die ik voor het model ga maken. Er is dus veel uit te zoeken.
Ik heb gekozen het model van styreen te maken. Omdat het een werkend model moet worden en daardoor heel precies moet worden gebouwd heb ik besloten voor dit project een CNC frees aan te schaffen.
Tekeningen maak ik zelf in AutoCAD. Elk te maken deel wordt in detail uitgetekend. Met een CAM programma vertaal ik die tekeningen naar een freesprogramma. De CNC frees doet de rest.
Hieronder een beeld van de basistekening in AutoCAD.
Elk onderdeel heeft een eigen kleur.
In deze tekening zoek ik uit wat ik wil maken en hoe alles op elkaar gaat passen. Inmiddels zit er al bijna 400 uur in deze tekening.
De onderdelen werk ik later in aparte tekeningen uit.
De uitwerking van het rol gedeelte van de brug
Voordat ik de beschikking had over de CNC frees heb ik eerst met de hand een plat model gemaakt om te kijken of ik de beweging van de brug, zoals dit in de werkelijkheid ging, in model na kan bootsen. Zie hieronder het resultaat.
Inmiddels zijn de eerst proeven met de CNC frees gedaan.
De eerste methode is het uitfrezen van de hele hoofdligger in reliëf. Uit een plaat styreen van 3mm dik wordt dan de één zijde van de ligger in reliëf gefreesd. Hetzelfde wordt gedaan voor de andere zijde waarna de delen ruggelings aan elkaar worden gelijmd.
De tweede methode is het frezen in lagen. Elke reliëflaag wordt apart als een vlak onderdeel gefreesd waarna de delen op elkaar worden gelijmd. Het nabewerken vergt hier meer tijd.
Uiteindelijk heb ik voor een combinatie van beide methodes gekozen.
Zo ziet het eruit als diverse delen van de hoofdliggers op de freestafel liggen.
Een andere proef is het maken van klinknagels. Uit een plaatje styreen is een dun laagje weg gefreesd waardoor er klinknagels overbleven. Klinknagels met een diameter van 0,5 mm en een dikte van 0,15 mm kwamen goed tevoorschijn. De klinknagels komen dus ook in het model.
Hieronder wat foto’s van het freeswerk van de contragewichten.
inmiddels is met de bouw van de eerste brug begonnen.
Na veel tekenwerk en het maken van proefstukken op de frees, zijn nu de hoofdliggers gefreesd. Het frezen van de liggers was een tijdrovend klusje. Dat kwam vooral door de ruim 3100 klinknagels die tevoorschijn moesten komen. Met behulp van de frees zijn ook de dwars en langsdragers van de sporen op maat gemaakt.
Klik op onderstaande foto om de eerste resultaten te zien.
Inmiddels ben ik weer wat verder gegaan met de bouw van de eerste brug. De verbanden in de brug die voor de stevigheid zorgen heb ik aangebracht. Eerst de kleine schoren die direct onder de rails liggen.
Later heb ik het windverband aangebracht. Dat zijn zwaardere profielen die onderin de brug liggen.
Hieronder nog wat details:
Hieronder een foto van hoe de diagonalen en windverbanden uit de frees komen.
De volgende stap wordt het aanbrengen van de klinknagels. Deze imitaties worden in stroken op de brug aangebracht.
De klinknagelstroken verspringen in dikte. Meer in het midden van de brug zijn ze dikker.
Hieronder staat een foto van de klinknagelstroken zoals die uit de frees komen. De verschillende diktes zijn goed te zien.
Hieronder zie je wat details van de klinknagels die onder de brug zijn aangebracht.
De tweede brug vordert ook al aardig. De consoles voor de voetbrug worden aangebracht. Elke console bestaat uit 7 delen.
Beide bruggen aan elkaar gelegd. Het wordt een hele lengte. Om de verhoudingen te laten zien heb ik er een ordner naast gelegd.
Hieronder nog enkele details:
Onder de brug ligt een bootje verstopt. Op onderstaande foto staat de opslag nog laag. Als de oever straks af is dan ligt het bootje strak onder de brug.
Beweegbare bovenleiding
Zoals op de filmpjes is te zien moet, voordat de brug opengaat, een deel van de bovenleiding worden weggeklapt. In werkelijkheid is er een ingenieus mechanisme voor gemaakt. Dit ga ik in model ook nabootsen. Inmiddels zijn de eerste proeven gemaakt en ben ik nu bezig het bovenleidingsportaal met het bewegingsmechanisme te bouwen. Zodra dat af is komt er een foto en/of filmpje op de site te staan.
Wordt vervolgd.