DHS bruggen op reis

De Nederlandse modelbaan met als hoofdonderwerp twee beweegbare spoorbruggen.

De twee bruggen in het zonnetje gezet

Het origineel van deze bruggen staat in Rotterdam en liggen over de Delfhavense Schie:
De Delfhavense Schiebruggen.
Het unieke van deze bruggen is dat ze scheef liggen ten opzichte van het spoor. In model zijn deze bruggen ook uniek te noemen. Ze zijn geheel volgens het grote voorbeeld gebouwd.

Wat u hier ziet is geen bouwpakket. Het model is 100% handwerk. Er is geen draaibank aan te pas gekomen.
Alles is met de hand uitgezaagd, geschuurd en gevijld.
De computer is wel een hulpmiddel geweest. Alle onderdelen zijn met een CAD programma uitgetekend en geprint. De afdrukken zijn als mal gebruikt.

Bij het maken van een model zoals deze zijn tekeningen van het orgineel heel handig om te hebben. Van het grote voorbeeld heb ik een paar kopieën gevonden bij de aannemer die deze brug heeft gebouwd. In ruil voor een taart mocht ik ze hebben. Die paar tekeningen waren voldoende om het model te kunnen maken. Verder heb ik kennis omdat ik technisch geschoold ben op het gebied van de weg- en waterbouw.

Met behulp van de kopieën en vele foto’s heb ik de modelbouw tekeningen gemaakt.

De bouwmaterialen van het model zijn heel divers.
De hoofdonderdelen zijn gemaakt van modelbouw multiplex.
Het brugdek is gemaakt van printplaat en de liggers zijn van messing en PVC.
De bovenleidingsconstructie is gemaakt van messing profielen en zijn met een weerstands soldeer apparaat in elkaar gesoldeerd.
Dit is een beetje te vergelijken met puntlassen. Voor het maken van de bovenleiding zijn eerst diverse mallen gemaakt met behulp van kleine spijkertjes.

Een gekoppelde koploper onder de zelfgebouwde bovenleiding

Het bewegingsmechanisme is zoals in het grote voorbeeld nagebouwd en is ook volledig functioneel.

Elke brug wordt aangedreven door een micro elektromotor met een ingebouwde vertraging. Via een wormwiel en tandwiel wordt de brug opengedrukt.

De aandrijving van de brug

Hier is een flinke kracht voor nodig. In het grote voorbeeld is de brug voorzien van contragewichten. Bij het model zijn die achterwege gelaten zodat er geen ingewikkelde vergrendelingsconstructie nodig is. De brug blijft nu door zijn gewicht op de plaats liggen en kunnen de treinen ongestoord doorrijden.

De wenteltrappen in de bruggen zijn tree voor tree gemaakt. Eerst zijn een aantal treden met de hand in model gevijld waarna er een gietmal van is gemaakt.
De overige treden zijn gegoten met giethars. Elke tree heeft een oog. De ogen zijn om een messing buisje geschoven, de spil van de trap.
De bordessen zijn gemaakt van giethars. De leuningen zijn gemaakt van geëtste stijlen uit de scheepsmodelbouw. De leuning zelf is van wikkeldraad gemaakt.

Detail van wenteltrap en leuingen

De blauwe leuningen op de brug zijn gemaakt van messing draad. Voor het maken van de leunigen is eerst een mal gemaakt.

Voor meer informatie over dit model kunt u terecht bij de bouwer van dit model. Mike van Raaij. Hij is bij deze modelbaan aanwezig of niet ver uit de buurt.
Op verzoek worden de bruggen gedemonstreerd.

Hieronder staan wat foto’s van de modelbaan op transport:

De brugmodule in de transportkist.
De overige modules in de transportkist
Overzicht vóór het opbouwen van de baan
Overzicht vóór het opbouwen van de baan
4560 sinds 7-7-2015 1 vandaag